Dạng câu hỏi Matching trong IELTS Reading và cách làm (tiếp)

Ở bài trước, chúng ta đã cùng tìm hiểu dạng bài Matching Headings. Trong bài này, hãy cùng 4WORDS tiếp tục tìm hiểu sâu về dạng thức câu hỏi đọc hiểu này nhé.

dạng câu hỏi matching trong IELTS Reading

4.2. Matching features

Dạng câu hỏi này thường yêu cầu học sinh dựa vào thông tin trong bài xác định. Từ đó phân loại các thông tin cụ thể ứng với người, vật, địa điểm hay sự kiện cụ thể. Số lượng trong nhóm chủ đề phân loại thường ít hơn số lượng thông tin nhận định. Do đó, một nhóm chủ đề có thể tương ứng với hơn một câu nhận định. Với loại câu hỏi này, học sinh không cần làm theo thứ tự các nhận định đưa ra.

3 bước cơ bản để làm dạng bài Matching features

Bước 1: Định vị thông tin

Cách nhanh và hiệu quả nhất là quét thông tin về danh từ riêng đã cho sẵn. Các yếu tố này thường được giữ nguyên nên dễ định vị trong bài.

Bước 2: Tìm các từ khóa xác định trong bài đọc. Khoanh vùng thông tin có chứa từ đó.

Bước 3: Đọc câu hỏi, gạch chân các từ quan trọng gồm danh từ, động từ, tính từ, trạng từ. => Sử dụng các phương thức nhận diện câu thể hiện ý giống nhau bằng từ đồng nghĩa.

Ví dụ:
Look at the following statements and the list of researchers below. Match each statement with the correct researcher, A, B, or C

Researchers

A Pagel

B Lieberman

C Gray

  1. We are able to recognise certain words used by people in other cultures.
  2. Regardless of what happens in the world, there appear to be fixed rules that govern the way words alter over time.
  3. Words that don’t follow a standard pattern will remain that way if they are used often.
  4. Certain words have kept a similar sound across many years and many countries.
  5. We focused on the historical changes that have occurred in one particular language.

MATHS SHOWS WHY WORDS PERSIST OVER TIME

In a finding that parallels the evolution of genes, researchers have shown that the more frequently a word is used, the less likely it is to change over long periods of time.

The question of why some words evolve rapidly through time while others are preserved – often with the same meaning in multiple languages has long plagued linguists. Two independent teams of researchers have tackled this question from different angles, each arriving at a remarkably similar conclusion.

“The frequency with which specific words are used in everyday language exerts a general and law-like influence on their rates of evolution,” writes Mark Pagel, author of one of two studies published this week.

Anyone who has tried to learn English will have been struck by its excess of stubbornly irregular verbs, which render grammatical rules unreliable. The past tense of regular verbs is formed by adding the suffix ‘-ed’, but this luxury is not afforded to their irregular kin. Over time, however, some irregular verbs ‘regularise’. For instance, the past tense of ‘help’ used to be ‘holp’, but now it is ‘helped.

Mathematician Erez Lieberman, from Harvard University in Massachusetts, US, performed a quantitative study of the rate at which English verbs such as ‘help’ have become more regular with time. Of the list of 177 irregular verbs they took from Old English, only 98 are still irregular today. Amazingly, the changes they observed obey a very precise mathematical description: the half-life of an irregular verb is proportional to the square root of its frequency. In other words, they found that the more an irregular verb is used, the longer it will remained irregular.

A separate group of academics, led by evolutionary biologist Mark Pagel from the University of Reading, in the UK, used a statistical modelling technique to study the evolution of words from 87 different Indo-European languages.

“Throughout its 8,000-year history, all Indo-European-language speakers have used a related sound to communicate the idea of ‘two’ objects – duo, due, deux, dos, etc.” Pagel commented. “But,” he adds, “there are many different and unrelated sounds for the idea of, for example, a bird – uccello, oiseau, pouli, pajaro, vogel, etc.”

Before now, however, nobody had proposed mechanism for why some words should evolve more quickly than others. According to(Pagel) “our research helps us to understand why we can still understand bits of Chaucer (a medieval poet]” and points out that this likely explains “why we can instinctively recognise words in other Indo-European languages, just from their sounds”.

Psychologist and language expert Russell Gray, from the University of Auckland in New Zealand, was impressed by both findings.
“Despite all the vagaries and contingencies of human history, it seems that there are remarkable regularities in the processes of language change,” he commented.

-Taken from The Official guide to IELTS-

Đáp án và giải thích

2.“Regardless of what happens in the world, there appear to be fixed rules that govern the way words alter over time.” (Dù bất cứ điều gì xảy ra, luôn có những quy tắc cố định chi phối cách thay đổi của từ theo thời gian.)
“Psychologist and language expert Russell Gray, from the University of Auckland in New Zealand, was impressed by both findings.
Despite all the vagaries and contingencies of human history, it seems that there are remarkable regularities in the processes of language change,” he commented.

=> Đáp án C

3. “Words that don’t follow a standard pattern will remain that way if they are used often.” (Những từ không theo một mẫu chuẩn nào sẽ giữ nguyên nếu chúng được sử dụng thường xuyên.)
Mathematician Erez Lieberman,……In other words, they found that the more an irregular verb is used, the longer it will remain irregular.

=> Đáp án B

5. We focused on the historical changes that have occurred in one particular language.
(Chúng tôi tập trung vào những thay đổi qua thời gian đối với một ngôn ngữ cụ thể.)
Mathematician Erez Lieberman, from Harvard University in Massachusetts, US, performed a quantitative study of the rate at which English verbs such as ‘help’ have become more regular with time. Of the list of 177 irregular verbs they took from Old English, only 98 are still irregular today.

=> Đáp án B

Tin Liên quan

Ý nghĩa bản báo cáo điểm SAT

Trong vài tuần sau khi làm bài thi SAT, các thí sinh sẽ nhận được báo cáo điểm (SAT report). Việc hiểu rõ báo cáo điểm này rất quan trọng. Bởi nó giúp học sinh lập được kế hoạch...

24/08/2020

Hành trình chinh phục kỳ tích điểm tuyệt đối 1600/1600 SAT

Lê Thùy Linh, cô học trò đến từ lớp SAT Advanced của 4WORDS đã trở thành thí sinh tiếp theo của Việt Nam lập nên kỳ tích điểm SAT tuyệt đối 1600/1600. Đây là điểm số hy hữu, hiếm...

03/03/2022

Dạng bài Inference Questions trong SAT Reading

Inference Questions (câu hỏi suy luận) chiếm tới 15% tổng số câu hỏi trong SAT Reading. Các câu hỏi này đòi hỏi khả năng lấy thông tin và tư duy logic. Dấu hiệu nhận biết dạng bài này là...

04/08/2021

Cập nhật các chuyên ngành Đại học mới được phân loại là STEM

Trong bối cảnh giáo dục hiện đại, lĩnh vực STEM (Khoa học, Công nghệ, Kỹ thuật, và Toán học) đang chứng kiến sự mở rộng nhanh chóng. Nhiều chuyên ngành mới đang được thêm vào. Sự phát triển này...

18/03/2024

Các loại máy tính được dùng khi thi SAT

SAT Math là phần thi duy nhất của bài thi SAT được dùng máy tính. So với phần thi không dùng máy tính, phần thi dùng máy tính trong đề thi SAT Math vẫn chiếm phần lớn thời gian...

06/10/2021